Obrazki do wykorzystania w prezentacji na temat bezpieczeństwa w Internecie.

cyberprzemoc

hasla

szkodliwe programy

utrata prywatnosci

uzaleznienie

zdrowie

 PLAN PRZYKŁADOWEJ PREZENTACJI

1. Definicja cyberbezpieczeństwa
2. Zagrożenia w sieci

  • Malware (złośliwe oprogramowanie)
  • Ataki phishingowe
  • SPAM

3. Rodzaje cyberataków

  • Ataki na aplikacje internetowe
  • Włamania do systemów
  • DDoS (rozproszone ataki odmowy usługi

4. Ochrona danych osobowych

  • Bezpieczeństwo haseł
  • Szyfrowanie komunikacji
  • Zabezpieczanie danych na urządzeniach

5. Bezpieczeństwo w mediach społecznościowych

  • Ustawienia prywatności
  • Rozpoznawanie fałszywych kont

6. Zasady korzystania z sieci

  • Aktualizacje oprogramowania
  • Unikanie podejrzanych linków
  • Bezpieczne korzystanie z Wi-Fi publicznego

7. Narzędzia do ochrony

  • Antywirusy
  • Firewall
  • VPN (wirtualna sieć prywatna)

8. Przykłady dobrych praktyk

  • Regularne tworzenie kopii zapasowych
  • Silne hasła
  • Dwuetapowe uwierzytelnianie

Podczas trzeciej lekcji z kocim labiryntem dodaliśmy zmienną punkty, która zapamiętuje punkty zdobyte podczas gry. Po dodaniu zmiennej wyświetla się ona w lewym górnym rogu ekranu gry.

Gracz otrzymuje punkty za zebranie przedmiotów. W mojej wersji gry - 10 punktów za każdy zebrany Gift (nazwa duszka).

 skrypty gift

Skrypt kota zmienił się tylko troszeczkę - pojawiły się wpisy dotyczące punktów. Musisz pamiętać, że na początku gry punkty muszą się wyzerować. Dobrze jest też ukryć wyświetlanie punktacji na planszy tytułowej gry oraz na planszy końcowej. 

W skrypcie kota dodałem również w czujniku pierwszych drzwi (poziom1) blok "nadaj komunikat wiadomość 1" - to informacja dla gift i gift2 żeby pokazały się ponownie na 2 poziomie.

W skrypcie duszka gift ustawiłem miejsce pojawienia się przedmiotu, zmieniłem jego rozmiar, na pierwszym poziomie kazałem mu czekać z pokazaniem się do momentu aż zniknie tytuł gry. Gdy kot dotknie gift, prezent znika ale wcześniej nabija punkty, u mnie 10 punktów. Taki sam program ma gift2. Różni się tylko blokiem "idź do x= y=" bo prezenty nie mogą stać w tym samym miejscu.

Drugi skrypt dla przedmiotu rozpoczyna się dość nietypowo - "Kiedy otrzymam wiadomość1". Wiadomość wysyła kot gdy dotknie niebieskich drzwi. Odbierają ją gift i gift2 i pokazują się w tym samym miejscu, w którym stały na poziomie 1 (uwaga na położenie, w ścianę kot nie wejdzie). W drugim skrypcie już nie czekamy 5 sekund na pojawienie przedmiotów, bo między poziomami nie ma tytułu. Blok czekaj 5 sekund stosuję tym razem w celu obliczenia czasu do ukrycia przedmiotów, kot ma tylko 5 sekund na zebranie 20 punktów (takie małe utrudnienie). 

poziom1

To jest tło do gry o nazwie "Koci labirynt". Takie tło można utworzyć np. w edytorze graficznym Paint. Musisz tylko pamiętać, żeby tło miało odpowiedni wymiar, który wynosi 480 na 360 pikseli.

Długi bok tego prostokąta ma 480 pikseli, a krótki 360 pikseli.

A tak wyglądają skrypty, które napisaliśmy na pierwszej lekcji dotyczącej gry "Koci labirynt".

Pamietaj! Załóż konto w Scratch. Zaloguj się i wpisz jeszcze raz takie skrypty dla kota.

Komputer to urządzenie elektroniczne, które przetwarza wszelkie informacje zapisane w formie cyfrowej.

Cztery podstawowe składniki zestawu komputerowego:

zestawkomp

1. jednostka centralna
2. monitor
3. klawiatura
4. myszka

 

Podstawowe elementy jednostki centralnej komputera
1. płyta główna
2. procesor
3. pamięć operacyjna (RAM)
4. karta graficzna
5. dysk twardy
6. karta sieciowa
7. karta dźwiękowa
8. obudowa z zasilaczem

Urządzenia peryferyjne (zewnętrzne) to urządzenia znajdujące się poza jednostką centralną komputera.

Urządzenie wejściowe to urządzenie za pośrednictwem, którego informacje wprowadzane są do komputera.

Urządzenia wyjściowe to urządzenia, za pośrednictwem których informacja wychodzi z komputera.

Podział urządzeń wejścia-wyjścia

urządzenia wejścia to np.: klawiatura, mysz, skaner, mikrofon, dżojstik, trackball, tablet graficzny, joypad, kierownica, kamera internetowa

trackball 
urządzenia wyjścia to np.: monitor, drukarka, głośniki, słuchawki, projektor, ploter, drukarka 3D

ploter

scratch

 

canva

kahoot

deepl

Our website is protected by DMC Firewall!