ifelsescratch

Instrukcji warunkowej jeżeli to używamy wtedy gdy chcemy sprawdzić w programie czy coś jest prawdą (True) czy fałszem (False).

W prostej instrukcji warunkowej jeżeli to podajemy wyłącznie co ma się stać jeżeli sprawdzany warunek jest prawdą.

Jeżeli a jest większe od 50 to powiedz, że a jest większe od 50 przez 2 sekundy.

W rozbudowanej instrukcji warunkowej jeżeli to ... w przeciwnym razie nasz program uwzględnia także sytuację gdy sprawdzany warunek jest fałszem.

Jeżeli a jest większe od 50 to powiedz, że a jest większe od 50 przez 2 sekundy; a jeżeli a jest mniejsze lub równe 50 to powiedz a jest mniejsze lub równe 50 przez 2 sekundy.

Proszę utworzyć w Gimpie fotomontaż.

Fotomontaż – obraz fotograficzny powstały z zestawienia, kombinacji i połączenia kilku (kilkunastu) fotografii.

np. starwarssepia

Widać, że obrazek powstał z kombinacji fotografii katedry gnieźnieńskiej, Death Star, TIE-Fighterów i szturmowców.

Najłatwiej jest znaleźć w Internecie obrazki na przezroczystym tle. Można też znaleźć obrazki na białym jednolitym tle (jak kiwi) i usunąć białe tło (robiliśmy to na lekcji).

Nowe obrazki, które dodajemy do warstwy z tłem (u mnie katedra) otwieramy jako nową warstwę. Warstwy umiecie skalować, obracać, przesuwać (patrz zadanie truskawki, było na lekcji).

Absolutnie nie musisz kopiować tego tematu fotomontażu. To tylko przykład.

Poniżej przykładowy fotomontaż złożony z 3 fotografii (obrazków), które wcześniej znalazłem sobie w Internecie. Dwa elementy fotomontażu są na przezroczystym tle czyli szukam np. owca png 

Jeżeli nie ma potrzebnych mi obrazków na przezroczystym tle to od biedy szukam czegoś na białym tle i wycinam białe tło tak jak w przykładzie z kiwi.

Kate 

Kobieta

Retusz oznacza poprawianie fotografii, poprzez jej odnowienie, zmianę barwną fotografii, wykadrowanie, poprawę szczegółów, a także zmiany poza obszarem kadru np. dodanie ramki. Retuszem jest również wykreowanie fotografii na styl dawnych fotografii.

Zadanie 1.

Zmiana koloru oczu. Otwieramy plik kate.jpg

Warto powiększyć sobie widok na 200%. Robi się to na dole ekranu, pod obrazkiem. Łatwiej wtedy zaznaczyć tęczówkę oka. Kolejnym krokiem po powiększeniu widoku jest włączenie tzw. szybkiej maski. To taki mały kwadrat w lewym dolnym rogu lub skrót Shift+Q. Obraz robi się czerwony. Maska zadziałała. Teraz sprawdzam jaki mam kolor pierwszoplanowy, ustawiam kolo na biały (white). Wybieram narżędzie Pędzel. Mogę zmienić rozmiar pędzla żeby nie był za duży i nie wyjeżdżał mi poza tęczówkę. Ja ustawiam rozmiar 30. Zaznaczam białym pędzlem tęczówkę oka. Oczywiście ona nie zaznacza się na biało ale znika z niej czerwona maska. Później drugie oko. Jak już wydaje się, że jest wszystko zaznaczone klikam ponownie szybką maskę (Shift+Q). Maska znika zostaje zaznaczenie na jednym i drugim oku. Teraz muszę przy pomocy ikonki w oknie Warstw dodać nową warstwę. Zaznaczam nową warstwę w oknie warstw, bo do niej będę wleał przy pomocy Kubła z farbą niebieski kolor. Wcześniej musze go wybrać czyli zamienić biały na niebieski. Po wlaniu farby oczy nie wyglądają naturalnie. Muszę więc zmienić tryb, który ustawia się nad oknem warstw ze Zwykły na Barwa LCh. Usuwam następnie zaznaczenie, które wciąż miga mi wokół tęczówek - CTRL+SHIFT+A. Eksportuję plik do kate.jpg.

Filmik różni się trochę od opisu na górze. 

Drugi sposób to zaznaczenie zaznaczeniem eliptycznym tęczówki w jednym oku. Dodanie nowej warstwy. Wlanie w zaznaczenie niebieskiego koloru. Zmiana trybu ze Zwykły na Brawa LCh. Zanznaczenie eliptyczne drugiego oka. Wlanie koloru. Eksport do pliku kate.jpg

Zadanie 2.

Poprawa szczegółów fotografii - "makijaż". Otwieramy plik kobieta.jpg

Zadanie polega na zlikwidowaniu kropek na twarzy dziewczyny. Używam do tego narżędzia Klonowanie (C) to taka ikonka ze stemplem. Muszę następnie przesunąć kursor w pobliże kropki, którą chcę usunąć i klikam CTRL+lewy przycisk myszy wskazując miejsce pobierania koloru. Wtedy mogę już kliknąć na kropkę lewym przyciskiem myszy. Jak jest mała powinna od razu zniknąć. Powtarzam to dla każdej kropki. Na końcu eksportuję obraz do formatu kobieta.jpg

Dodaję oba pliki do zadania. Wysyłam.

 Zadanie 1.

Otwórz plik truskawka.png w edytorze Gimp, a następnie dokonaj manipulacji obrazkiem, której efektem będzie otrzymanie 16 truskawek ułożonych jak na rysunku poniżej. Uwaga wielkość obrazka to kwadrat 1000px na 1000px co odpowiada wielkości obrazka truskawka.png czyli wyjściowego. Wyeksportuj obrazek do pliku truskawki.jpg i zapisz na pulpicie.

 

truskawka.png obrazek wyjściowy do pobrania. Otwieramy go w Gimpie (Plik/Otwórz). Na dodatkowe pytanie o kolory odpowiadamy przyciskając - Konwertuj.

Efekt po wyeksportowaniu do .jpg

W tym zadaniu musisz skorzystać z narzędzi: skalowania warstwy (skrót: Shift+S), obracania (skrót: Shift+R). Ponieważ masz zapisać truskawki na białym tle to wybierasz format .jpg, a nie wyjściowy .png.

Na dużym obrazku z truskawkami widać linie siatki. Stosujemy ją dla ułatwienia. Łatwiej ustawia się elementy obrazu wstawiając je w kratki. Na oko może byc trudniej i krzywo. Siatkę ustawiamy w menu Obraz/konfiguruj siatkę. Odstępy ustawiamy na 250, bo nasze małe truskawki są na warstwie 250 na 250. Następnie z menu Widok wybieramy Siatka.

Po zmniejszeniu truskawki ląduje ona w lewym górnym rogu i możemy rozpocząć duplikowanie warstwy z truskawką. Robimy to przy pomocy 5 ikony w oknie warstw (prostokąt na prostokącie). Musimy kliknąć duplikowanie 15 razy. Zamiast jednej warstwy mamy w ten sposób 16 warstw. Nadal widac jedną truskawkę, bo stoją jedna za drugą. Teraz wybieramy narzędzie Przesuwanie (ikona ze strzałkami w 4 strony świata, pierwsza w narzędziach). 

Zadanie 2

Otwórz w Gimpie plik kiwi.jpg. Usuń tło i zapisz obrazek z przezroczystym tłem w formacie .png do pliku kiwi.png

 

kiwi.jpg obrazek wyjściowy do pobrania.

Pierwszy krok po otwarciu obrazka to kliknięcie prawym przyciskiem myszki w nazwę warstwy  kiwi.jpg, w oknie warstw po prawej stronie ekranu. Z otwartego menu wybieramy "Dodaj kanał alpha".

Z narzędzi wybieramy różdżkę (4 ikona). Klikamy w biały kolor nad owocem. Zaznacza się nam biały kolor. Usuwamy go klawiszem Delete. W ten sam sposób usuwamy szary kolor pod prawą połówką kiwi. Eksportujemy obrazek do pliku kiwi.png

Dodajemy dwa obrazki do zadania w Teams i przesyłamy...

arkusz kalkulacyjny - program komputerowy służący do wprowadzania danych w postaci tabel i pozwalający na wykonywanie skomplikowanych obliczeń. Wyniki obliczeń mogą być przedstawiane w postaci wykresów. Dokumenty arkusza kalkulacyjnego nazywane są arkuszami.
komórka - podstawowa jednostka funkcjonalna tabeli arkusza. Komórka może zawierać pojedynczą informację (liczbę, tekst, formułę) i reprezentowana jest przez unikalny adres.
adres komórki - połączenie litery oznaczającej kolumnę oraz numeru wiersza, pozwalające jednoznacznie opisać położenie komórki w arkuszu (np. A1, G25, DB40, itp.)
zakres komórek - dwie lub więcej komórek w arkuszu. Zakres tworzą grupy komórek znajdujących się w tym samym wierszu, kolumnie lub prostokątnym bloku arkusza. Adres zakresu komórek tworzymy, podając adres pierwszej (górnej, lewej) oraz ostatniej (dolnej, prawej) komórki, przedzielając je znakiem dwukropka, np. A1:B4, D8:K22, itp.
skoroszyt - w programie Excel jest to plik zawierający wiele arkuszy. Każdy arkusz znajduje się na osobnej stronie i identyfikowany jest poprzez nazwę umieszczoną na zakładce u dołu strony.
formuła - wpisywany do komórek arkusza wzór, pozwalający wykonywać pewne obliczenia. Formuła rozpoczyna się zawsze znakiem „=”, po którym następują działania matematyczne. Argumentami tych działań są dane z określonych komórek.
pasek formuły - wiersz położony poniżej pasków narzędzi programu, umożliwiający edycję zawartości komórki. 
funkcja - wbudowana w program gotowa formuła wykonująca określone obliczenia. Np. =suma(a1:a3)
© 2021 classroom.pl All Rights Reserved.
Our website is protected by DMC Firewall!